اگر با دانشگاه‌ها ارتباط پیدا نکنیم، دچار دور باطل می‌شویم

جوان ایرانی - صبح امروز گردهمایی مدیران گروه صنایع‌دستی دانشگاه‌های کشور با مدیران ارشد صنایع‌دستی درحالی انجام گرفت که پس از یکسال از مدیریت بهمن نامور مطلق موضوعات و مشکلات مربوط به حوزه آموزش صنایع‌دستی مورد بحث و بررسی کارشناسان و مدرسان صنایع‌دستی قرار گرفت.

به‌گزارش CHN، درجلسه‌ای که صبح امروز در معاونت صنایع‌دستی کشور و با حضور جمعی از مدرسان دانشگاه صورت گرفت معاون صنایع‌دستی درحالی صنایع‌دستی دانش‌‌بنیان را مورد تاکید قرار داد که به گفته او، اگر معاونت صنایع‌دستی با دانشگاه‌ها ارتباط پیدا نکند، فعالیت‌های این حوزه دچار دور باطل می‌شود.

«بهمن نامور مطلق» معاون صنایع‌دستی کشور گفت:« یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دارد توجه به صنایع دستی دانش بنیان است که دستیابی به این امر با همکاری دانشگاه ممکن می‌شود. چراکه سامان دادن وضعیت آموزش صنایع دستی یکی از مهمترین اهداف معاونت به‌شمار می‌رود و در این میان اگر آموزش به شکل درستی صورت نگیرد سایر اقدامات نیز در مسیر مناسبی حرکت نمی‌کند».

آنطور که نامورمطلق تاکید کرد: «هر موضوعی که بخواهد تداوم داشته باشد باید با آموزش و دانش توام شود، هم‌اکنون نیز یکی از مهمترین موضوعاتی که معاونت صنایع‌دستی در دستور کار قرار داده است توجه به صنایع دستی دانش بنیان است که دستیابی به این مهم با همکاری دانشگاه ممکن می‌شود».

معاون صنایع دستی اما با اشاره به راه‌اندازی کارگروه آموزش در حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد: « نزدیک به یکسال است که از راه‌اندازی کارگروه صنایع‌دستی می‌گذرد هرچند که این کارگروه وضعیت مناسبی ندارد و اما تلاش داریم با برقراری ارتباط مناسب با موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها، کارگروه آموزش صنایع دستی را ارتقا دهیم.»

معاون صنایع دستی ادامه داد: « نظام آموزشی در کشور ما براساس الگوهای غربی راه‌اندازی شده است و با طبیعت و سرشت هنرهای سنتی و صنایع دستی همخوانی ندارد، به‌گونه‌ای که این نظام آموزشی صرفا کارشناس محور است به‌جای استادان خلاق و مولف تنها کارشناس تربیت می‌کند.»

او گفت: « فارغ التحصیلان صنایع‌دستی، سرمایه‌های ارزشمندی به‌شمار می‌روند که در بسیاری موارد جذب رشته‌های این حوزه نمی‌شوند، هرچند که هم‌اکنون برنامه جامعی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل فارغ التحصیلان صنایع دستی در نظر گرفته شده که به زودی اجرایی می‌شود.»

نامور مطلق، تنوع در محیط‌ آموزشی صنایع دستی را یکی دیگر از معضلات این عرصه دانست و تاکید کرد: «آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای، موسسات علمی و کاربردی، دانشگاه‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، سازمان میراث فرهنگی و کارگاه‌های تولیدی هرکدام بخشی از آموزش را بر عهده دارند اما وظیفه و ارتباط این مجموعه‌ها با یکدیگر مشخص نیست. هرچند که این نهادها برای رشد صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند اما به دلیل نداشتن ارتباط ارگانیک با یکدیگر فعالیت‌ها به‌جایی نمی‌رسد.»

معاون صنایع‌دستی با اشاره به اینکه، وضعیت صنایع دستی در ایران و جهان رو به رشد است، بیان کرد: « در��ال‌حاضر شاهد رشد خوبی در حوزه فروش صنایع دستی در کشور هستیم اگرچه تاکنون پایه محکمی در این رابطه وجود نداشته اما همین مقدار رشد در فروش بسیار مغتنم است».

معاون صنایع دستی ادامه داد: در دو سال پایانی دولت گذشته، صنایع دستی در حال محو شدن بود و 40 درصد کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل شد، این در حالی است که طی یک سال گذشته شاهد بازگشایی کارگاه‌های تعطیل شده بودیم.

او گفت: « الگوهای مصرف ما باید به سمت الگوهای هویتی حرکت کند، باید در طراحی داخلی، محیطی و شهری از الگوهای هویتی استفاده شود.»

نامورمطلق با لزوم ارتباط بین تمامی اجزای صنایع دستی اشاره کرد و افزود: «یکی از آسیب‌هایی که در حوزه آموزش‌ صنایع دستی وجود دارد این است که آموزش‌ها خودکانون و خودتولید است در حالی که آموزش باید تولید محور باشد.»

معاون صنایع دستی گفت: آموزش در حوزه صنایع دستی تک بعدی شده، فقط به تولید توجه می شود و فروش و مصرف مورد بی توجهی قرار گرفته است، ما در همه عرصه‌ها نیاز به آموزش داریم چراکه گسست بخش آموزش با فروشنده و مصرف کننده زیانبار است.

او ا تاکید بر لزوم استفاده از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، ادامه داد: این پایان نامه ها باید عملیاتی و اجرایی شود.

نامومطلق با اشاره به اینکه مشکل بخش صنایع دستی بیش از اینکه کمبود اعتبار باشد، عدم هماهنگی است، افزود:« نبود اطلس صنایع دستی مشکلات بسیار زیادی در این عرصه ایجاد کرده است، صنایع دستی باید در حوزه‌هایی ورود پیدا کند که ماشین امکان ورود ندارد.»

معاون صنایع دستی اضافه کرد: کمبودهای آموزشی بسیار زیادی در این عرصه وجود دارد و جای خالی طراحی سنتی در حوزه صنایع دستی احساس می‌شود، شکاف‌های آموزشی باید برطرف شود و رشته‌ها، گروه‌ها و فصل‌های جدیدی به این عرصه تزریق شود.

او در ادامه از راه‌اندازی کارگروه وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: طرح جامع آموزش در سطوح مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی به زودی تهیه و اجرا می‌شود.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه