کدام بخش ترانه مازیار فلاحی ممیزی شد

کدام بخش ترانه مازیار فلاحی ممیزی شد

ترانه ای که مازیار فلاحی برای تیتراژ سریال «هفت سنگ» خوانده پیش از پخش گرفتار یک ممیزی محدود شد که با همکاری سازندگان، خواننده و ترانه سرا حل شد، اما این قضیه تقریباً برای سریال های دیگر نیز روی می دهد.

«ازت متشکرم» عنوان ترانه‌ای جدید است که مازیار فلاحی برای ترانه تیتراژ پایانی مجموعه در حال پخش «هفت سنگ» خوانده است. در ترانه‌ای که الان روی آنتن است می‌شنویم «ازت مچکرم آرامش من» و در جای دیگری هم «ازت مچکرم رویای شیرین». ولی تراک بدون ممیزی این ترانه که در فضای مجازی منتشر شده حاکی از آن است دو ترکیب «آرامش من» و «رویای روشن» در اصل «دیوونه من» بوده و با نظر مرکز شعر و موسیقی صدا و سیما تغییر کرده‌اند. حال آنکه به نظر نمی‌رسد «دیوونه من» چندان ترکیب مشکل سازی بوده باشد.

مشابه این تغییرات در ترانه های تیتراژ دیگر برنامه های صدا و سیما نیز وجود دارد. مثلاً سال گذشته در ترانه ای که روزبه بمانی برای برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی سرود و فرزاد فرزین آنرا خواند، ترانه سرا گفته بود: «هوایی رو که تو نفس می‌کشی، دارم راه می‌رم،‌ بغل می‌کنم»، اما در آستانه پخش به بخشی از آن که «بغل می‌کنم» بود ایراد گرفته شد و به این شکل تغییر پیدا کرد که: «هوایی رو که تو نفس می‌کشی، دارم راه میرم، نفس می‌کشم». تغییری که با توجه به معذوریت‌ ها و خطوط قرمز آشنای صدا و سیما پذیرفتن آن منطقی‌تر است. این چنین تغییراتی در ترانه عنوان بندی پایانی سریال «ساختمان پزشکان» سروش صحت نیز انجام شد. سیروان خسروی دو ترانه برای تیتراژ اول و آخر این سریال خواند که ترانه پایانی گرفتار این تغییر شد. در ترانه اصلی تیتراژ پایانی جمله «تو لحن خنده هات، احساس غم نبود» به «تو لحن خنده هات، جا واسه غم نبود» بدل شد که گویا مسؤولان وقت واحد شعر و موسیقی با واژه «احساس» چندان میانه خوبی نداشته اند! همچنین در همین ترانه جمله «من عاشقت شدم، این اتفاقی نیست» به «دنیام عوض شده، این اتفاقی نیست» مبدل شد تا مشخص شود «عشق» هم از منظر این مدیران واژه ای خط قرمزی است.

البته در آن مقطع به نام زانیار خسروی برادر سیروان نیز که در تیتراژ در گروه آهنگسازان آمده بود ایراد گرفته شده بود، چون او در آن زمان به عنوان خواننده ای بدون مجوز و زیر زمینی شناخته می شد. دیگر نمونه ای که شاید هیچ وقت خبر آن منتشر نشد، ترانه معروف سینا حجازی با مطلع «دی دی داری داری داری» است که قرار بود برای ترانه تیتراژ پایانی سریال «میلیاردر» علیرضا امینی استفاده شود. حجازی که همچنان خواننده ای زیر زمینی محسوب می‌شود، اما شهرت فراوانی دارد،‌ تنها یکبار در سریال «مسیر انحرافی» فرصت آنرا یافت تا صدای خود را از تلویزیون به گوش مخاطبانش برساند.

ترانه «دی دی داری داری داری» هر چند به شدت با محتوای سریال «میلیاردر» همخوانی داشت، اما از سوی شبکه اعلام شد که باید در چند کلمه آن تغییراتی صورت گیرد که حجازی زیر بار آن نرفت. گویا او معتقد بود با اعمال این تغییرات ترانه دیگر مال او نخواهد بود و به اثر دیگری تبدیل می‌شود که او راضی نبود. در نهایت هم این تغییرات انجام نشد. البته این ترانه به سینما راه یافت و در سکانس افتتاحیه و تیتراژ فیلم «خط ویژه» مصطفی کیایی جای گرفت. با این تفاوت که سازندگان فیلم درست در جایی که ترانه وارد بحث هایی به نظر خط قرمزی می شد، آنرا قطع کرده و وارد فضای فیلم می شدند.

گرچه چنین تغییراتی گاه به جا به جایی خوانندگان هم می رسد و نمونه آن سریال مناسبتی «چمدان» ساخته خسرو ملکان بود که در ماه رمضان دو سال پیش روی آنتن شبکه دو رفت. ترانه تیتراژ پایانی این سریال را ایرج و احسان فدایی به صورت دو صدایی خوانده بودند که تلویزیون پس از دو- سه شب پخش، در نهایت با پخش صدای ایرج مخالفت کرد و این ترانه تنها با صدای فدایی اجازه پخش گرفت.

این در حالی است که واحد شعر و موسیقی تلویزیون از حیث قوانین و ملزومات اعطای مجوز پخش،‌ با مرکز مسؤول مشابه خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاوت هایی دارد و گاه خواننده‌ای که از سوی ارشاد مجوز ندارد، در تلویزیون یا رادیو اجازه پخش صدایش را پیدا می‌کند؛ مثل سینا حجازی. البته عکس این قضیه هم وجود دارد و گاه خواننده ای که از سوی وزارت ارشاد موفق به دریافت مجوز پخش آلبوم خود شده، راهی به صدا و سیما پیدا نمی‌کند و می‌توان به عنوان یک مغضوب از او یاد کرد؛ مثل محمدرضا شجریان. خواننده‌ای که حتی در چند سال اخیر ربنای او هم از سوی رسانه ملی تحریم شده است و مردم فایل صوتی آن را از طریق تلفن‌های همراه و… گوش می‌دهند.

یا همین ترانه‌ای که احسان خواجه امیری به سفارش فدراسیون فوتبال کشورمان به مناسبت حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خواند،‌ ولی تلویزیون روی خوشی به آن نشان نداد. در این باره می توان به مبحث حساسیت صدا و سیما به نام برخی از ترانه سرایان نیز اشاره کرد که گفته می شد چون روزبه بمانی ترانه خواجه امیری را خوانده، تلویزیون آن را پخش نمی کند. نکته ای که خود خواجه امیری هم به آن اذعان داشت. شنیده می‌شود دلیل این ممنوعیت هم همکاری بمانی با یکی از خوانندگان پیش از انقلاب در ترانه های جدیدش است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه