گردشگری جنگ به موزه گردی ختم می‌شود

- هفته دفاع مقدس تنها زمانی است که توجهات را به سوی توسعه گردشگری جنگ معطوف می‌کند.

گردشگری جنگ را زیر مجموعه گردشگری تاریخی – فرهنگی می‌دانند. شاخه‌ای که می‌توان با توجه به آن بخشی از تاریخ کشور را که به دلیل خشونت تحمیل شده از سوی دشمنان اتفاق افتاده به تصویر کشید و با توجه به آن، روحیه صلح آمیز بودن ایرانی را به جهانیان نشان داد.

اما آنچه امروز می‌توان از گردشگری جنگ دید تنها به بازدید از موزه‌ها اکتفا شده‌است چراکه یا بسیاری از عناصری که نماد بارز جنگ بودند از بین رفته‌اند یا بودجه‌ای برای احیای آن نیست.

«رجبعلی خسروآبادی» مدیرکل میراث و گردشگری استان تهران با اشاره به آنکه می‌توان با توجه به عناصر واقعی جنگ در تهران این حوزه را توسعه داد گفت: «موزه دفاع مقدس یکی از نمونه‌های بارز برای رونق گردشگری جنگ در تهران است. حتا طرحی در حوزه خرمشهر در اراضی عباس آباد در حال شکل‌گیری است. موزه صلح و بهشت زهرا نیز به عنوان مکانی که در بر دارنده شهدای جنگ است به نوعی جاذبه‌های گردشگری جنگ در تهران هستند.»

به گفته او، هرچند در حال حاضر آماری از تعداد گردشگران ورودی که از آثار جنگ در تهران بازدید می‌کنند وجود ندارد اما موزه دفاع مقدس می‌تواند بخشی از خواسته‌های گردشگران ورودی درخصوص بازدید از جاذبه‌های جنگ را پوشش دهد. این موزه قابلیت فرامنطقه‌ای دارد. اما آنچه که در بخش بین‌الملل به عنوان جاذبه‌های گردشگری جنگ به آن نگاه می‌شود حفظ مواردی است که در شهر تهران نگهداری نشده‌است. این موارد نمونه عینی تاثیر جنگ بر شهر است که می‌توانست همانند کلیسایی که در برلین باقی مانده، نگهداری می‌شد.

خسروآبادی تصریح کرد: «در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از نقاط تهران بمب باران شد. کارخانه، میدان، مدرسه و .... خمپاره خرد. می‌توانستیم این اثار را به عنوان نمونه‌ّهای بارز جنگ نگهداریم که این کار انجام نشد. این درحالی است که تمام این عناصر، نمونه‌های واقعی بودند که درحال حاضر اثری از آنها نیست. نبود این عناصر سبب شده تا تنها بخش موزه‌ای بتواند در حوزه گردشگری جنگ فعال باشد.»

مدیرکل میراث و گردشگری استان تهران ادامه داد: «در خارج از تهران و در جنوب کشور امکانات وعناصر بیشتری برای توسعه گردشگری جنگ وجود دارد. اما مشکل عمده‌ای در حوزه میراث وجود دارد که آن هم درخصوص احیای بسیاری از موارد است که مغفول واقع شده‌اند.»

خسروآبادی با تاکید برآنکه نه تنها در برنامه بلکه در اجرا نیز عقب هستیم اظهار کرد:‌ «تغییراتی که در حوزه‌ّهای مدیریتی و اقتصادی انجام شد به برخی از توسعه‌ها صدمه زد. به طور مثال اگر یک موزه را بخواهیم تجهیز کنیم برای تهیه دوربین‌ّهای آن چند صد میلیون تومان نیاز است. این اعتبارات در حد کلان حجم بالایی به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی امکان تامین آن وجود ندارد. تاثیر اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داده در حوزه‌های فرهنگی بیشتر است.»

او با اعتقاد بر آنکه توسعه گردشگری جنگ در قالب تورهای راهیان نور آغاز شده‌است گفت:‌ «هرچند از راهیان نور به عنوان گردشگر جنگ نام برده می‌شود اما در این خصوص کیفیت مطرح نیست. به طور مثال در راه سازی، انواع راه‌ها اعم از شوسه، راه روستایی، خیابان و همچنین اتوبان وجود دارد.مسیر گردشگری جنگ هنوز اتوبان نشده و خاکی است.»

مدیرکل میراث و گردشگری استان تهران خاطرنشان کرد: «نیاز است تا در زیرساخت ها و کیفیت خدمات رسانی این حوزه عنایت بیشتری به گردشگری جنگ شود. باید سطوح و قالب‌های مختلف تور برای گردشگری جنگ تعریف کنیم این درحالی است که درحال حاضر این تورها تنها در یک سطح برگزار می‌شود.»

به گزارش CHN، توسعه گردشگری جنگ نه تنها می‌تواند معرف برگی از تاریخ باشد بلکه در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی مناطق جنگ ز��ه نیز تاثیر بسزایی دارد. توجه به زیرساخت‌هایی همچون مراکز اقامتی مناسب گردشگران، جاده‌های مواصلاتی، حمل و نقل و اختصاص بودجه به این مهم می‌تواند نجات بخش این حوزه باشد.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه